אוסטאומיאלציה ואוסטיאופורוזיס הן שתי הפרעות מטבוליות בעצם המגבירות את הסיכון לשבר כתוצאה ממספר סיבות. מלבד קורטיקוסטרואידים הידועים כגורמים להפרעות מטבוליות בעצמות, ישנן מספר תרופות נוספות הנמצאות בשימוש לניהול מחלות כרוניות שנמצאו קשורות לסיכון מוגבר לאוסטאופורוזיס ואוסטאומיאלציה.

מטרת החוקרים הייתה לתאר דיווחים ספונטניים על אוסטאופורוזיס ואוסטאומיאלציה כתוצאה מטיפול תרופתי ממאגרי הנתונים מצרפת (FPVDB) וספרד (SPVDB) לבטיחות תרופתית.

החוקרים אספו את הנתונים ממאגרי הנתונים לבטיחות תרופתית של צרפת וספרד. הם כללו במחקר את כל הדיווחים על אוסטאופורוזיס ואוסטאומיאלציה שנרשמו משנת 1985 ועד 31 בדצמבר 2015. מקרים שהתרחשו תוך פחות מחודש לא נכללו בניתוח הנתונים משום שיש לקחת בחשבון את הזמן הלוקח לדלדול העצם.

החוקרים כללו במחקר 369 דיווחים ממאגר הנתונים לבטיחות תרופתית מצרפת (44 מקרים של אוסטאומיאלציה ו-325 מקרים של אוסטאופורוזיס) ו- 64 דיווחים ממאגר הנתונים לבטיחות תרופתית מספרד (22 מקרים של אוסטאומיאלציה ו-42 מקרים של אוסטאופורוזיס).

בצרפת, 5 התרופות המובילות שהיו מעורבות בהופעת אוסטאופורוזיס היו סטרואידים, המהווים כמחצית מהדיווחים (n = 170) ואחריהם תרופות אנטי-ויראליות סיסטמיות (n = 87), נוגדי חומצה (n = 29), אנטי אפילפטיות (n = 27) ותרופות אנטי-טרומבוטיות (n = 24). שתי הקבוצות העיקריות של התרופות שנמצאו בקשר לאוסטאומיאלציה היו תרופות אנטי-רטרו-ויראליות מערכתיות שהיוו מחצית מהדיווחים (n = 21) ותרופות אנטי-אפילפטיות (n = 15).

בספרד, 35.7% (n = 15) ממקרי האוסטאופורוזיס שדווחו היו על רקע טיפול בסטרואידים ואחריהם היו תרופות אנטי-ויראליות סיסטמיות (n = 12). לא היו דיווחים ספונטניים לגבי תרופות נוגדות חומצה. שתי הקבוצות העיקריות של התרופות שנמצאו בקשר לאוסטאומיאלציה היו אנטי-רטרו-ויראליות מערכתיות (n = 18, 81.8%) ואחריהן אנטי אפילפטיות (n = 2, 9.0%). לעומת זאת, לפי הדיווחים משתי המדינות, מתן טיפול נלווה בסטרואידים סיסטמיים יחד עם תרופות אחרות החשודות כקשורות לאוסטאופורוזיס לא שינה באופן מובהק את זמן ההופעה של האוסטאופורוזיס כתוצאה מהטיפול התרופתי.

לסיכום, למרות הבדלים מסוימים בין מאגרי הנתונים לבטיחות תרופתית של צרפת וספרד, הנתונים מראים בעקביות שדלדול העצם אינו מוגבל רק לגלוקוקורטיקואידים אלא נמצא קשור גם לשימוש בתרופות אנטי-ויראליות, תרופות אנטי-אפילפטיות, תרופות נוגדות חומצה ותרופות נוגדות דיכאון. ניתוח נתונים נוסף עשוי להועיל בהערכת מאפייני דלדול העצם כתוצאה מטיפול תרופתי.

מקור:

Dardonville, Q. et al. (2019) European Journal of Clinical Pharmacology 75(12): 1705–1711
https://link.springer.com/article/10.1007/s00228-019-02743-9