בעידן של עמידות גוברת של חיידקים לאנטיביוטיקה, ישנן אפשרויות טיפול מוגבלות באורגניזמים עם עמידות נרחבת לאנטיביוטיקה (multidrug-resistent) במטופלים פדיאטריים.

למרות שפוספומיצין הינה אנטיביוטיקה אשר פותחה לפני למעלה מ-50 שנה, היא מוגדרת כ”בעלת חשיבות קריטית” על ידי ארגון הבריאות העולמי לאור הפוטנציאל הטיפולי שלה כנגד אורגניזמים עם עמידות נרחבת לאנטיביוטיקה. לאחרונה, פוספומיצין מצוטטת יותר ויותר בספרות המקצועית הבינלאומית כטיפול מבטיח לספסיס.

פוספומיצין הינה אנטיביוטיקה “רחבת טווח” המכסה מזהמים גרם-חיוביים, גרם שליליים ואורגניזמים עם MDR (multidrug resistant) ובכלל זאת חיידקים קבוצת ESBL (extended spectrum beta-lactamase) ו-CRE (carbapenem resistant enterobacteriaceae). מנגנון הפעולה של פוספומיצין מאפשר פעילות סינרגיסטית ועמידות צולבת הינה נדירה. עם זאת, כאשר פוסומיצין ניתנת כמונותרפיה עמידות לתרופה יכולה להתפתח מהר ועל כן יש לבחון את השימוש בה בשילוב עם אנטיביוטיקות נוספות. בזמן השימוש רצוי לאסוף נתונים מיקרוביולוגיים בשיטתיות ולזהות דפוסי עמידות של התרופה בהקדם.

הפורמולציה התוך ורדית (IV)  של פוספומיצין ,אשר ניתנת לנוזל מוח-שדרה, רקמות רכות ועצם גורמת להשגת ריכוזים יעלים.

במאמר סקירה שפורסם בכתב העת Journal of Pediatrics and Child Health, הכותבת התמקדה במנגנון וספקטרום הפעולה של התרופה, ממצאי יעילות ממחקרים שפורסמו בעבר, שיקולי בטיחות ומידע פרמקוקינטי. בנוסף נסקרו מחקרים שמתבצעים בימים אלה אשר בוחנים את הפרמקוקינטיקה והבטיחות של התרופה בספסיס נאונטלי. יתרה מכך, בוצעה סקירה של מגבלות הכיסוי הבקטריאלי של פוספומיצין, התאמות מינון נדרשות בילדים ומנגנוני עמידות פוטנציאליים כנגד התרופה.

מקור:

Williams, P.C.M (2020) Journal of Paediatrics and Child Health
 doi.org/10.1111/jpc.14883
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/jpc.14883