עם העלייה בתוחלת החיים האנושית, הזדקנות האוכלוסייה היא אחת הבעיות הגדולות בעולם. הזדקנות היא תהליך פרוגרסיבי בלתי הפיך המשפיע על בני אדם באמצעות מספר גורמים כולל גנטיקה, חיסוניות, חמצון תאי ודלקת. דלקת עצבית פרוגרסיבית תורמת להזדקנות, לתפקוד קוגניטיבי לקוי וכן למחלות נוירודגנרטיביות. עם זאת, מנגנונים מדויקים או תרופות שהיעד שלהן הוא דלקת עצבית תלוית גיל הקשורה לגיל וליקויים קוגניטיביים נותרים ללא הבהרה. צמחי מרפא מסורתיים נרשמו במדינות רבות באסיה לאנטי אייג’ינג וכן וויסות תסמינים הקשורים להזדקנות. באופן כללי, יעילות צמחי המרפא מיוחסת לבטיחותם ולפוטנטיות הפוליפרמקולוגית שלהם המושגת באמצעות מניפולציה מערכתית של מערכות הגוף. Radix polygalae (RP) הוא צמח מרפא הנרשם עבור אנטי אייג’ינג ולהקלה על תסמינים הקשורים לגיל; עם זאת, מרכיביו הפעילים ותפקידיו הביולוגיים נותרו ללא הבהרה.

במחקר זה זוהה שבריר מתנול פעיל של RP המכיל 17 ספונינים של RP ((RPS . RPS החליש את חלבון המשלים C3 המוגבר בעכברים מבוגרים לרמה הדומה לעכברי הבקרה הצעירים. ה- RPS הפעיל גם הגדיר מחדש את מיקרוביוטת המעיים המזדקנים על ידי הגברת נוכחות חיידקים מועילים ודיכוי חיידקים מזיקים. בנוסף, טיפול ב- RPS שיפר את זיכרון ההתייחסות המרחבית בעכברים מבוגרים וכן החליש מספר סמנים מולקולריים הקשורים לדלקת עצבית והזדקנות. לבסוף, ה- RPS שיפר את ההתנהגות והאריך את תוחלת החיים של מודלי C. elegans, מה שאישר את יכולת האנטי אייג’ינג של צמחי המרפא.

לסיכום, באמצעות מודלי עכבר ו- C. elegans, החוקרים זיהו את ה- RPS המועיל שיכול לווסת את תהליך ההזדקנות, וכן יכול ליצור גיוון חיידקי המעיים ולתקן מספר פנוטיפים הקשורים להזדקנות.

מקור:

Wu Zeng et a. (2021). Pharmacological Research.
https://doi.org/10.1016/j.phrs.2021.105697