מסטיקא (Mastiha) הינו תוסף תזונה טבעי בעל תכונות אנטי דלקתיות. מחלת כבד שומני לא אלכוהולי וכן מחלות מעי דלקתיות הן מחלות דלקתיות עם מרכיב אימוני אשר חולקות מאפיינים פתופיזיולוגיים דומים, ושימוש במסטיקא הדגים אפקטים חיוביים בשתי המחלות. נוסף על כך, בשנים האחרונות עלה משמעותית המחקר אודות תפקיד ה-MicroRNA כרגולטור מפתח של מחלות לדלקתיות, וכן ויסותו על ידי פיטוכימיקלים. מטרת החוקרים במחקר זה הייתה לבדוק האם קיים מסלול משותף בפעילות האנטי-דלקתית של מסטיקא, ובייחוד באמצעות ויסות רמות miRNA.

במחקר זה מדדו החוקרים את רמות ה-miR-16, miR-21 ו-miR-155 בפלזמה על ידי Real-Time PCR לפני ואחרי שני ניסויים קליניים מבוקרים במסטיקא.

תוצאות המחקר הדגימו שבמשתתפים הסובלים ממחלת מעי דלקתית, ובפרט בחולים עם קוליטיס כיבית בהפוגה, נמצאו רמות גבוהות של miR-155 במשתתפים שטופלו באינבו לעומת משתתפים שטופלו עם מסטיקא (p=0.054). השינוי הממוצע היה שונה בין הקבוצות גם לאחר תקנון לגיל, מין ו-BMI (p=0.024) לעומת זאת, במשתתפים הסובלים ממחלת כבד שמוני לא אלכוהולי, לא נצפו תוצאות דומות. במשתתפים אלה הודגמה ירידה ברמות miR-155 במשתתפים בקבוצת הביקורת לעומת היעדר שינוי מובהק בקבוצה שטופלה עם מסטיקא במטופלים עם פיברוזיס פחות מתקדם.

תוצאות המחקר מציעות כי קיים תפקיד רגולטורי למסטיקא על רמות miR-155 המשמש כשחקן מרכזי בתהליך ההתמיינות והתפקוד של תאי Th17.

מקור:

Amerikanou C. et al. Pharmacological Research (2021).
https://doi.org/10.1016/j.phrs.2021.105753