ידוע היטב שלחומצות שומן חופשיות (FFA) יש השפעות מועילות על מערכת השלד, עם זאת חסר הרבה מידע לגבי מי אילו ה- GPCR בעלי חישה לחומצות שומן וכיצד אותם GPCR (ים) מווסתים את התפתחות הסחוס ואוסטאוארתריטיס (OA).

במחקר זה החוקרים מצאו כי Gpr84, קולטן ל- FFA בשרשרת בינונית (MCFA), היה
ה- GPCR חש FFA היחיד בכונדרוציטים אנושיים ועכברים אשר הפגין ביטוי מוגבר בעת גירוי על ידי אינטרלוקין (IL)-1β. מחסור ב- Gpr84 גרם לרגולציה חיובית על ביטוי רגולטור קטבולי של סחוס וגרם לרגולציה שלילית על ביטוי פקטור אנאבולי בתאי המודל שהושרו על ידי על ידי IL-1β וכן גרם לרגולציה שלילית על חוסר היציבות של המיניסקוס המדיאלי (DMM) המושרה במודל עכבר OA. עכברים Gpr84 – / – הציגו פנוטיפ OA מוחמר המאופיין בפירוק סחוס חמור, היווצרות אוסטאופיטים וסלקרוזיס סאב כונדרלי בעצם. יתר על כן, הפעלת Gpr84 שיפרה באופן ישיר את ייצור המטריקס ​​החוץ-תאי (ECM) של הסחוס ואילו הסרה של Gpr84 דיכאה את ביטוי הגנים הקשור ל- ECM. במיוחד, אגוניסטים של GPR84 הגנו על הסחוס OA האנושי נגד ניוון באמצעות השראת ביטוי פקטורי סחוס אנאבוליים. ברמה המולקולרית, הפעלת GPR84 עיכבה את מסלול האיתות NF-κB המושרה על ידי IL-1β. יתר על כן, למחיקת Gpr84 הייתה השפעה מועטה על רקמות סחוס מפרקיות ועמוד השדרה במהלך צמיחת השלד.

לסיכום, כל התוצאות יחד הראו כי מסלולי האיתות של GPCR (GPR84) בעל חישה לחומצות שומן מילאו תפקיד קריטי בפתוגנזה של OA, ולהפעלה של תוסף GPR84 או MCFA יש פוטנציאל במניעת הפתוגנזה והתקדמות של OA ללא תופעת לוואי חמורה בסחוס.

מקור:

Fanhua Wang et al. (2020). Pharmacological Research.
https://doi.org/10.1016/j.phrs.2020.105406