חומצות גרעין כדוריות (SNA) הן מבני-ננו המורכבים מחומצות גרעין בתצורה כדורית, לעיתים קרובות סביב ליבת ננו-חלקיק. היתרון של SNA כחומרים מווסתי גנים בהשוואה לתרפיה גנטית קונבנציונלית הוא רעילותם הנמוכה, יציבותם המשופרת, ספיגתם כמעט על ידי כל תא, ויכולתם לחדור את מחסום האפידרמיס.

חוקרים מאוניברסיטת נורת’ווסטרן בשיקגו, האוניברסיטה בה הוצג לראשונה ה-SNA בשנת 1996, הציגו בסקירה את אופן הייצור, את המבנה, ואת התכונות של SNA. הסקירה מתארת את המנגנון שבו קרטינוציטים סופגים את ה-SNA, ומציגה את האופן בו החדירו SNA במתן חיצוני מקומי או הזריקו אותו לתוך נגעים של מחלות עור.

אחת מהדוגמאות היא החדרה באופן מקומי של SNA מיוחדים שנקראים nanoflares לצורך אבחון מבוסס גנים (למשל, להבדיל בין צלקת לרקמה רגילה). SNA שמוחדר מקומית ומכוון נגד TNFα וקולטן אינטרלוקין—17A גרם למחלה דמויית-פסוריאזיס בעכברים להיעלם, וכבר בוצעו באמצעותו ניסויי שלב 1 בבני אדם. SNA שמכוונים נגד גנגליוזיד GM3  סינתאז מאיצים החלמת פצעים במודלים של סוכרת בעכברים. לאחרונה, SNA המכוונים ל-toll-like receptor 9 (TLR9), גן שממלא תפקיד חשוב במערכת החיסונית ותגובה דלקתית, נבדקים במחקרי שלב 2 בבני אדם ומוזרקים לתוך גידולים כדי להקטין את התגובה החיסונית של תאי מרקל ובקרצינומה של תאי קשקש.

ה-SNA הוא כלי חשוב במחקר מעבדתי וקליני בשל יכולתו לחדור את האפידרמיס אחרי מתן מקומי, והוא מאפשר יצירת טיפולים ממוקדים שונים.

 

מקור:

Holmes TR, Paller AS. Gene Regulation Using Spherical Nucleic Acids to Treat Skin Disorders. Pharmaceuticals (Basel).
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33147737/