שינויים באורח החיים נותרו אבן היסוד לטיפול במחלות כבד שומניות לא אלכוהוליות (NAFLD). עם זאת, חוסר יכולתם של המטופלים ליישם שינויים מתמשכים, גורם לכישלון של טיפול זה.

מטרת החוקרים הייתה להעריך את ההשפעות של תוכנית אימונים קצרה, מבוססת אינטרנט, ומותאמת באופן אינדיבידואלי למטופלים על מחלת הכבד השומני. השפעה זאת נבחנה על ידי ההשפעה על סמנים לא פולשניים של חומרת המחלה – סטאטוזיס, דלקת ופיברוזיס של הכבד.

החוקרים כללו במחקר חולים עם מחלת כבד שומנית לא אלכוהולית. נכללו רק מטופלים שאת האבחנה שלהם אישרו היסטולוגית. במסגרת המחקר הם עברו תוכנית אימונים מותאמת אישית באינטרנט, שארכה שמונה שבועות וכללה משוב דו כיווני.

למחקר נכנסו 44 מטופלים מתוכם 41 השלימו את יעד האימונים שהוצב (93.2%). בקבוצת המטופלים שהשלימה את תוכנית האימונים ה- VO2Peak עלה ב- 12.2% בהשוואה לקו הבסיס (P <.001). הטרנסאמינזות ALT ו- AST ירדו ב- 14.3% (P = .002) ו- 18.2% (P < .001) בהתאמה ונשארו ברמה זו גם במעקב שבוצע 12 שבועות לאחר ההתערבות.

בנוסף לכך, מדדי דלקת כמו פריטין, hsCRP ו- M30 פחתו ובמקביל, המיקרוביום של המעי הראה מגוון מטגנומי עשיר יותר (P <.05). ברמת הטקסונומיות זני ה Bacteroidetes ו- Euryarchaeota עלו בשכיחותם בעוד ש- Actinobacteria phylum פחתו.

ציוני המדדים המייצגים סטאטוזיס ופיברוזיס כבדי כולל מדד הכבד השומני (FLI)י, FiB – 4, APRI ואלסטוגרפיה חולפת הראו ירידה ניכרת. כמו כן, סמן ההתחדשות של פרוקולגן 3  (PRO– C3) פחת בעוד שפירוק ה-C4M2, המשקף קולגן מסוג IV, התגבר מה שמצביע על רגנרציה ותיקון הפיברוזיס הכבדי כתוצאה מתוכנית האימונים. מעבר לכך, המטופלים שהשתתפו במחקר דיווחו על שיפור באיכות החיים הקשורה לבריאותם.

לסיכום, המחקר הנוכחי מדגיש את הפוטנציאל של תכנית אימונים מותאמת אישית מבוססת אינטרנט ב- 8 שבועות ואת היותה ברת ביצוע לטיפול במחלת הכבד השומנית שלא על רקע אלכוהול.

מקור:

Huber Y. et. al. (2019) Alimentary Pharmacology & Therapeutics.;50(8): 930-939
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/apt.15427